Met het jojo-effect wordt bedoeld dat mensen na het afslanken op een bepaald moment vaak weer terugkomen op het oorspronkelijke (over)gewicht, of nog zwaarder waren dan voordat ze met de afslankpoging begonnen.

Oorzaak 1: terugval

De belangrijkste oorzaak voor het terugvallen naar het oude gewicht, is dat het oude eetpatroon er langzaam maar zeker weer insluipt. Vooral bij diëten die sterk van het gangbare voedingspatroon afwijken, is het onwaarschijnlijk dat dit levenslang wordt volgehouden.

Het oude eetpatroon is vaak een diepgewortelde gewoonte die zich niet eenvoudig laat afleren. Daarnaast spelen emoties een grote rol, zowel positief als negatief.

 

Een terugval voorkomen

Probeer kleine aanpassingen per dag te doen, die later bijdragen aan het grote geheel. Ga niet in een keer je hele dag aanpassen, maar begin bijvoorbeeld bij je ontbijt. Hoe zou je die maaltijd kunnen verbeteren?

Ga niet in één keer 6x per week sporten. Maar begin met 1x per week en bouw dat op naar 2 á 3x per week. Zo zijn de aanpassingen per dag/ week klein, maar is het wel een begin van een levensstijl dat je vult kunt houden.
 

 

Oorzaak 2: Het échte probleem is niet op gelost

Wanneer men structureel overeet, is daar een reden voor. Het lichaam beschikt over allerlei systemen om op tijd te stoppen met eten als men vol zit (verzadigd). Op één of andere manier worden deze systemen vaak geblokkeerd of “overschreven”.

Natuurlijk doen voedselproducenten er alles aan om eten zo aantrekkelijk mogelijk, denk aan het toevoegen van smaak, kleur en vooral zoetstoffen of de geur in een winkel van vers gebakken koekjes.
En het constant beschikbaar maken van eten. 

Maar dat is nog onvoldoende reden voor het ontstaan van overgewicht. Onderliggend zit vrijwel altijd een emotionele oorzaak.

Je zou kunnen stellen dat wanneer we ons op een bepaald vlak niet voldoende gevoed voelen, we dat gaan compenseren met eten. We willen iets niet voelen, we voelen ons niet geliefd of gestrest.

Niet iedereen kiest voedsel als oplossing. Sommigen kiezen misschien sigaretten, alcohol of een andere verslaving. Alleen eten leidt tot overgewicht, terwijl het geen verslaving betreft. Wanneer  de onderliggende emotie niet wordt erkent of aangepakt, dan zal de behoefte om de leegte op te vullen blijven bestaan. 
 

Oorzaak 3: minder gewicht = minder nodig

Een andere reden dat het lastig kan zijn om op het nieuwe gewicht te blijven, is dat het lichaam minder energie nodig heeft om het lichaam te onderhouden dan voorheen.

Een lichaam van 100 kg heeft veel meer energie nodig om zich te onderhouden en voort te bewegen dan een lichaam van 60 kg. Dat is ook de reden dat het vaak steeds moeilijker wordt om af te slanken naarmate iemand lichter is.

Daarom is het belangrijk om te leren welke portiegrootte horen bij een levensstijl van iemand die nu 60kg weegt, maar die jaren 100kg heeft gewogen en zo ook heeft gegeten en geleefd.  

 

Sporten tijdens het afslanken

Door tijdens het afslanken voldoende, en op de juiste manier te blijven sporten, kunnen spieren worden behouden en wordt het metabolisme niet merkbaar vertraagd.

Een trainingsprogramma waarin kracht- en cardiotraining wordt afgewisseld is hiervoor de aangewezen methode. Denk hierbij aan circruittraining, kettlebelltraining maar vooral krachttraining in de fitness. 

Daarnaast kan sporten de focus op je eetpatroon verhogen, waardoor je een jojo-effect kunt voorkomen. En je je over het algemeen veel beter gaat voelen. 

 

Wil je meer weten? mail mij gerust of laat een reactie hieronder achter.

info@wlc-trainingen.nl

Groeten,
Marjolein