fbpx

Kan ik mijn immuunsysteem versterken? Zijn er voedingsmiddelen die je immuunsysteem versterken? Zullen vitamines helpen? En welke zijn dat dan?

Naarmate de zorgen over het Coronavirus toenemen, zijn online zoekopdrachten naar manieren om het immuunsysteem te versterken enorm toegenomen.

Het internet bevat veel goede informatie, wanneer je weet waar je moet zoeken. Maar ook heel veel verkeerde informatie. Ik hoop je een beetje duidelijkheid te kunnen geven met dit artikel.


Het immuunsysteem

Het immuunsysteem is een complex netwerk van cellen, organen en weefsels die samenwerken om het lichaam te beschermen tegen infectie. Hoewel genetica een rol speelt, weten we uit studies dat de kracht van ons immuunsysteem grotendeels wordt bepaald door niet-erfelijke factoren.

De ziektekiemen waaraan we gedurende ons hele leven worden blootgesteld, evenals leefstijlfactoren zoals stress, slaap, voeding en lichaamsbeweging spelen allemaal een rol in de kracht van onze immuunrespons.

Het komt erop neer dat er geen magische pil of een specifiek voedingsmiddel is dat gegarandeerd je immuunsysteem versterkt en je beschermt tegen het nieuwe Coronavirus. Maar er zijn wél manieren waarmee je beter voor jezelf kunt zorgen en je immuunsysteem de beste kans kunt geven om zijn werk te doen tegen een verkoudheidsvirus (welke dan ook!)

 

Verlaag je stress

Zorgen over het Coronavirus en daardoor ook meer zorgen over je werk, de kinderen, familie  en de algemene ontwrichting van het leven hebben onze stressniveaus vergroot, maar we weten dat stress je ook vatbaarder kan maken voor luchtwegaandoeningen.

Corona is een opportunistische ziekteverwekker, wat betekent dat het waarschijnlijker is dat het iemand met een verzwakt immuunsysteem aanvalt. Er is een overweldigende hoeveelheid bewijs dat stress gekoppeld is aan een verzwakte immuniteit.

Aan de andere kant is aangetoond dat meditatie een zeer groot positief effect heeft op het immuunsysteem, misschien meer dan enige andere interventie.

WAT KUN JE ZELF DOEN: je lichaam kan ziektes beter bestrijden wanneer het niet onder stress staat. Ga aan de slag om stress te beheersen met meditatie of gecontroleerde ademhalingsoefeningen. Simpele dingen, en allemaal manieren om  je immuunsysteem sterk te houden.

 

Verbeter je slaapgewoonten

Een gezond immuunsysteem kan infecties bestrijden. Een immuunsysteem zonder slaap werkt niet zo goed. In een verrassende studie vonden onderzoekers 164 mannen en vrouwen die bereid waren om te worden blootgesteld aan het verkoudheidvirus.

Niet iedereen werd ziek. Maar korte slapers – degenen die regelmatig minder dan zes uur per nacht sliepen – hadden 4,2 keer meer kans om verkouden te worden in vergelijking met degenen die meer dan zeven uur slaap kregen. Het risico was zelfs nog groter als iemand minder dan vijf uur per nacht sliep.

WAT KUN JE ZELF DOEN: Geef je slaapgewoontes aandacht en verbeter het waar nodig. Dat is een goede en enigszins gemakkelijk manier om je immuunsysteem te versterken. Het aantal aangeraden uren om te slapen is zes tot zeven uur per nacht. Probeer regelmaat te creëren en routine voor het slapengaan en wakker worden. Vermijd schermen, nachtelijk eten en sporten vlak voor het slapengaan. 

 

Controleer je vitamine D-level

Hoewel er meer onderzoek nodig is naar het verband tussen vitamine D en een gezond immuunsysteem, suggereert een aantal veelbelovende onderzoeken dat het controleren van je vitamine D-level – en het nemen van een vitamine D-supplement – je lichaam kan helpen bij het bestrijden van luchtwegaandoeningen.

Waarom zou vitamine D het risico op luchtwegaandoeningen verlagen?
Ons lichaam heeft voldoende vitamine D nodig om de antimicrobiële eiwitten te produceren die virussen en bacteriën doden. Als er onvoldoende vitamine D circuleert in je lichaam, ben je minder effectief in het produceren van deze eiwitten en vatbaarder voor infectie. Deze eiwitten zijn bijzonder actief in de luchtwegen.

Vitamine D is te vinden in vette vis, zoals zalm, en in melk of voedingsmiddelen verrijkt met vitamine D. Maar vaak zijn deze producten niet toereikend genoeg en adviseren wij een vitamine D supplement en een dosering van 2500IU per dag.

WAT KUN JE ZELF DOEN: als je je zorgen maakt over je immuunsysteem, kun je overwegen om je vitamine D-spiegel te laten controleren of een vitamine D supplement gaan slikken. Ga dan voor een goed merk, en niet voor een budget merk. Want je krijg waarvoor je betaalt.

 

Vermijd overmatig alcoholgebruik

Talrijke studies hebben een verband gevonden tussen overmatig alcoholgebruik en immuun functie. Onderzoek toont aan dat mensen die te veel drinken gevoeliger zijn voor luchtwegaandoeningen en longontsteking en langzamer herstellen van infectie en wonden.

Alcohol verandert het aantal microben in de darmflora, een gemeenschap van micro-organismen die het immuunsysteem aantasten. Overmatige alcohol kan de longen beschadigen en het slijmvlies van het immuunsysteem aantasten, wat essentieel is om het lichaam te helpen ziekteverwekkers te herkennen en infecties te bestrijden. En het is niet alleen chronisch drinken dat schade aanricht. Binge drinken kan ook het immuunsysteem aantasten.

WAT KUN JE ZELF DOEN: een glas wijn of biertje op zijn tijd in deze stressvolle tijden kan geen kwaad. Maar houd het bij één of max. twee glazen per dag.

 

Eet gevarieerd en gezond

Een gezond dieet en lichaamsbeweging zijn belangrijk om een ​​sterk immuunsysteem te behouden. Er is echter niet bewezen dat een enkel voedingsmiddel of natuurlijke remedie het immuunsysteem van een persoon ondersteunt of ziekten afweert. Maar dat weerhoudt mensen er niet van misleidende beweringen te doen.

Bekende voedingsmiddelen die worden aangeraden vanwege hun immuun versterkende eigenschappen zijn gember, citrusvruchten, kurkuma, oregano-olie en bouillon. Er zijn een paar studies die enkele voordelen aantonen voor sommige van deze voedingsmiddelen, maar er is geen sterk bewijs dat ze ook écht bijdragen hieraan.

Zinksupplementen en zuigtabletten zijn ook een populaire remedie tegen verkoudheid en luchtwegaandoeningen. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat zinktabletten de duur van verkoudheid met ongeveer een dag kunnen verkorten en het aantal infecties van de bovenste luchtwegen bij kinderen kunnen verminderen.

WAT KUN JE ZELF DOEN: Ga lekker sporten, eet gezond. Als je geniet van voedingsmiddelen die worden aangeprezen als immuun versterkers, dan is het niet schadelijk om ze te eten als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet.

Maar staar je hier niet op blind. Zorg er wel voor dat je de bewezen gezondheidsadviezen, zoals het wassen van je handen en het niet aanraken van je gezicht, niet negeert als het erom gaat jezelf tegen virale infecties te beschermen.

Wil je meer weten? mail mij gerust of laat een reactie hieronder achter.

info@wlc-trainingen.nl

Groeten,
Marjolein

 

 

 

Bronnen o.a:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4590612/
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583 .