Waarom wandelen op je dagelijkse to-do lijstje moet staan.

 

Wandelen is gezond. En elke dag een aantal minuten wandelen kan je gezondheid, lichaam en geest transformeren. De kans op Diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vervroegd overlijden wordt groter naarmate wij minder bewegen. Andersom geldt dan ook, hoe meer wij bewegen hoe kleiner deze kans.

Tegenwoordig zitten we veel meer dan vroeger. Alles gaat efficiënter en wij zitten daardoor veel meer. Zittend in de auto of trein naar het werk, op kantoor zitten we de hele dag achter de computer en in de avond zitten we op de bank lekker Netflix te kijken of te gamen.

Wandelen is goed voor de hersenen, het geheugen, jouw stemming, gezondheid, levensduur, het hart, de botten en overgewicht. Waarom is wandelen goed voor al deze aspecten en wat moet je doen om deze positieve gezondheidseffecten te behalen?

Hier voorbeelden om je te motiveren wat vaker de deur uit te gaan!

✨ Hersenen: 2 uur per week wandelen verlaagt de kans op een beroerte met 30%.

✨ Geheugen: 3 keer per week 40 minuten wandelen beschermt het hersengedeelte dat wordt geassocieerd met planning en geheugen.

✨ Stemming: 30 minuten per dag wandelen kan de symptomen van depressiviteit met 36% verlagen.

✨ Gezondheid: 3500 stappen per dag wandelen verlaagt het risico op diabetes met 29%.

✨ Levensduur: 75 minuten per week stevig wandelen kan jouw levensduur met bijna 2 jaar verlengen.

✨ Hart: bijna dagelijks 30 60 minuten wandelen verlaagt het risico op hartaandoeningen drastisch.

✨ Botten: 4 uur per week wandelen kan het risico op heupfracturen verlagen tot wel 43%.

✨ Overgewicht: 1 uur per dag wandelen verlaagt het risico op obesitas met 50%.

 

Hoe zorg je op een drukke (werk) dag voor meer beweging met niet al te grote anpassingen?

Het begin kun  je al maken met de meest dagelijkse dingen. Hoe ga je naar je werk? Hoe breng je de kinderen naar school en hoe kom je naar ons toe wanneer komt trainen?  Doe je dit allemaal met de auto? En kleine aanpassing kan al wonderen verrichten op de lange termijn.

  • Parkeer jouw auto een paar straten verderop of verder weg in de parkeergarage en wandel de rest.
  • Wandel of fiets naar je werk, school of naar WLC Trainingen in Mijdrecht. En loop elke dag een andere route.
  • Reis je met de trein of bus? Ga op de fiets naar het station en zet de fiets iets verder weg dan je normaal zou doen. Stap in de treinwagon die het verste weg is. Loop in de trein naar een andere wagon om daar een plekje te zoeken. Op het station pak je uiteraard de trap in plaats van de lift of roltrap.
  • Op het werk aangekomen ga je met de trap naar jouw afdeling. Zijn het wel heel veel verdiepingen? Neem eerst een paar verdiepingen de lift en ga verder met de trap. Pak zelf koffie en thee, zet de printer verder weg, praat met een collega in plaats van te e-mailen, telefoneer lopend, ga naar het toilet op een andere afdeling en ga in de lunchpauze lekker buiten wandelen, al is het maar 10 minuten.
  • Terug naar huis geldt uiteraard hetzelfde als op de heenweg. Loop met een omweg naar het station. Parkeer je auto verderop in de buurt en loop lekker een paar minuten verder naar huis. Heel fijn om je hoofd even leeg te maken, de frisse lucht in te ademen en helemaal fris binnen te komen.

Je kunt ter motivatie een stappenteller installeren op je telefoon op horloge. Een goed aantal stappen om mee te beginnen per dag is 10.000 stappen. Met dit aantal verbrand je ook nog eens calorieën, en zo kun je een beetje afvallen zonder écht heel veel er voor te hoeven doen.

Maar het allermooiste is, dat je veel meer beleeft door te bewegen dan met stil zitten.

Dus waar wacht je nog op? Kom van de bank af of achter dat bureau vandaan, trek je lekkerste wandelschoenen aan en kom dagelijks in beweging!