fbpx

Sporten tijdens de zwangerschap heeft veel voordelen voor jou als (aankomend) moeder en je kindje.  Behalve dat je even een uurtje voor jezelf en met jezelf bezig bent, zijn er nog meer voordelen om te sporten wanneer je zwanger bent.  Namelijk:

  • Conditie loopt minder snel terug 
  • Minder last van zwangerschapskwalen 
  • Een gezonde gewichtstoename 
  • Een gezonde groei van de placenta 
  • Verminderde kans op zwangerschapsdiabetes 
  • Kans op rugklachten vermindert 
  • Beter en dieper slapen 
  • Sneller herstel na de bevalling 
  • Beter humeur 

Wél sporten is altijd beter dan niet sporten. Er zijn echter wel zaken waar je rekening mee moet houden.

Tijdens de zwangerschap gaat de longcapaciteit gaat naar beneden. Door de baarmoeder kan het middenrif minder diep zakken. Er komt per ademhaling minder lucht (en dus minder zuurstof) binnen. Hierdoor ontstaat een verhoogde ademhaling en kun je, wanneer je zwanger bent, eerder het gevoel hebben buiten adem te raken. 

Ook je bloedsomloop verandert. Een zwangere vrouw maakt ca. 1500 ml meer bloed aan. Bij inspanning gaat je bloed naar drie weefsels
> je hersenen (altijd bloed nodig)
> je spieren (zuurstof en voedingsstoffen)
> en je huid (vasthouden van de kerntemperatuur).
> Bij een zwangerschap komt daar nog het kindje bij. Hersenen en kindje hebben áltijd voorrang, het gevolg hiervan is dat er minder bloed beschikbaar is voor de spieren en de huid.
Wanneer er minder bloed naar de spieren gaat krijg je snellere verzuring in de spieren, spierpijn die heftiger kan zijn en langer kan aanhouden en een hogere kerntemperatuur. Verder is de hartslag tijdens de zwangerschap verhoogd en niet constant. 

Ook zijn er tijdens de zwangerschap grotere schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Tijdens inspanning hebben de spieren zuurstof en voedingsstoffen nodig.

Tijdens de zwangerschap gebruikt de baby natuurlijk ook een deel van de voedingsstoffen die de moeder tot zich neemt. De alvleesklier heeft het druk om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Een lage bloedsuikerspiegel komt regelmatig voor tijdens de zwangerschap. Tijdens inspanning kan dit lastig en onprettig zijn. De symptomen zijn licht gevoel in het hoofd, duizelig, gevoel van flauwvallen en zweten. Dat is dan een teken dat je heel even rustig aan moet doen, een slokje water met limonade of iets zoets eten zoals rozijntjes kunnen dan helpen.

Hersteltijd na het sporten is langer. Dit komt omdat niet alle voedingsstoffen ten goede komen aan het herstel van de moeder. Het kindje krijgt eerst de nodige voedingsstoffen en de moeder krijgt de rest. Minimale hersteltijd is 48 uur in plaats van 24 uur. Maar ook dit is maar een richtlijn en kan per persoon verschillen. Hoe je hersteld kan liggen aan je getraindheid, fitheid en hoe je je sowieso voelt tijdens de zwangerschap. 

Relaxine zorgt voor verlaging van de spiertonus. Dit wil zeggen dat er minder spanning op de spieren is en ze trager reageren. Ze worden niet slapper of minder krachtig. Maar het reageren op snelle bewegingen gaan lastiger. Bewegen gaat meer energie kosten en bewegingen waarbij een snelle reactie gewenst is zijn niet meer aan te raden (houd altijd één voet aan de grond, geen contactsporten en liever geen balsporten of behendigheidsspelletjes). 

Ook zorgt relaxine voor verweking van het bindweefsel (pezen, gewrichtskapsels en gewrichtsbanden, maar ook de wanden van de bloedvaten). Rond het bekken is dit nodig zodat de bekkenplaten kunnen wijken tijdens de geboorte. Relaxine werkt niet plaatselijk en bevindt zich in het hele lijf. Het zorgt dus voor instabiliteit in het hele lijf. Hierdoor ontstaat een grotere kans op verzwikken, struikelen of bijvoorbeeld bekkenklachten en wordt een goede techniek extra belangrijk. Doordat dit gebeurt kun je je soms wat klunzig voelen. Je struikelt ineens over dingen, of verliest je evenwicht. Gelukkig weet je nu dat dat allemaal heel normaal is ;-).

Tijdens de zwangerschap verandert het lichaamszwaartepunt.
Veel vrouwen gaan dit (vaak onbewust) compenseren door de houding te veranderen.  Door de veranderende houding, bijvoorbeeld doordat je achterover gaat leunen en de heupen naar voren laten gaan (heupen voor de ribben, schaambeen voor het borstbeen) komt er grote druk op de tussenwervelschijven en de banden van de onderrug en het bekken.

In combinatie met een verminderde belasting i.v.m. de verweking van het bindweefsel kan dit zorgen voor pijnklachten. Een goede houding is er één met een actieve holling in de rug zodat de multifidus (de diepe rugspier die zorgt voor stabiliteit van de wervelkolom)  wordt aangespannen

Al deze punten klinken misschien heftig, waardoor het je misschien weerhoudt om te gaan of door te gaan met sporten. Maar het valt allemaal wel mee. Je lichaam is zo fantastisch! Behalve een kindje te laten groeien in je buik, kan het dit ook reguleren. Het is vooral belangrijk hier bewust van te zijn wanneer je gaat sporten. En wanneer je dit ervaart je weet waardoor het komt en hoef je je geen zorgen te maken. 

Tijdens onze zwangerschapstrainingen in Mijdrecht houden wij met alle (en meer) bovenstaande punten rekening tijdens de PowerMama lessen. Maar ook tijdens onze groepslessen of personal group trainingen kunnen we de oefeningen zo aanpassen dat je gewoon mee kunt blijven doen. 

Heb je vragen? mail ons gerust, we helpen je graag!